Mindfulness

„Het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt.“

John Lennon

Mindfulness helpt ons het leven van moment tot moment echt te leven, zowel de prettige als ook de minder prettige momenten. Het basisprincipe kan niet eenvoudiger zijn: aandachtig zijn tijdens het enige echte moment dat wij hebben, het hier en nu.

De realiteit in onze westerse wereld is echter, dat onze geest nauwelijks in het heden aanwezig is maar in plaats daarvan in het verleden, de toekomst of een fantasiewereld vlucht. Dit automatisme berooft ons niet alleen van het actuele moment (leven), maar kost tegelijk heel veel energie. Bovendien veroorzaken de voornamelijk negatieve gedachten (bv. pessimistische aannamen, piekeren, zorgen, angsten) vaak eenchronisch gevoel van ongemak, ook wel stress genoemd.

Dat beïnvloedt dan weer factoren zoals: Immuunsysteem, levenskwaliteit/geluk, concentratie- en prestatievermogen, probleemoplossend vermogen, slaapkwaliteit, vaardigheid om los te laten en te ontspannen, geestelijk en fysiek gezondheid, het sociale leven etc. Het gevolg daarvan is het toenemende risico van een algehele depressie of burn-out.

Ben je iemand geworden, die zijn leven meer aan de waarden en verwachtingen van anderen spiegelt dan aan die van jezelf?

Ben je van plan om meer in het hier en nu te leven, bewust in plaats van automatisch te handelen en beter voor jezelf te zorgen? Dan ben je bij Mind Balance op de juiste plek.

Het belangrijkste wat je daarvoor nodig hebt, is een persoonlijke en oprechte betrokkenheid. Maar ben je er wel van bewust: Mindfulness is geen “software-update: Bewustzijn 2.0”, die je zomaar even tussen twee afspraken door in je geest kunt uploaden. Mindfulness is een manier van leven. Zo’n duurzame, nieuwe “programmering” van je geest, vereist integratie in je dagelijks leven door regelmatige oefening, met een nieuwsgierige, open en onbevooroordeelde houding met betrekking tot wat het NU IS.

Deze manier van leven kan je leren het diepe verlangen dat spreekt uit het bekende Gebed van de Sereniteit, helemaal vanuit jezelf te laten komen.

Referenties

Ik had nooit verwacht dat de ademworkshop zo veel effect zou hebben. Ik was al bekend met verschillende ademtechnieken, maar op de workshop hebben we een heel nieuwe methode van ademen geleerd. Doordat Nico ook de blokkades bij het ademen weghaalde kwam ik binnen een korte tijd in een hele intense en ontspannen toestand. Ik ben er nu ook thuis mee bezig en merk steeds weer iets van dat gevoel. Ik zie erg uit naar de volgende ademtrainingsdag. Ik ben heel benieuwd naar wat die voor een effect zal hebben.

Peter

deelnemer aan de ademworkshop 2015

De workshop MINDFULNESS meets BREATHFULNESS is voor mij een openbaring geweest. Nooit geweten dat je adem zo belangrijk is voor je welbevinden en energie huishouden. Ik heb mijn adem altijd als een vanzelfsprekendheid genomen, maar het is een veel krachtiger, dit kan wel eens de sleutel zijn voor de onrust in mijn lijf.

Jacqueline

Adem- Mindfulness Workshop 2015

Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Ik had geen idee wat je allemaal met je “mind” kon bewerkstelligen. Sinds ik op deze cursus zit en beter bij mijn gevoel kan, ben ik ook eerlijker tegenover mezelf omdat ik chagrijnig en onzeker mag zijn. Ik heb al lange tijd psoriasis en ik weet de geestelijke achtergrond van deze ziekte. Nu heb ik deze ziekte bedankt voor zijn bescherming na iedere meditatie en zei ik dat ik het nu zelf kon. Mijn knieën zijn niet meer open en op mijn handen zie je langzaam de psoriasis verdwijnen. Ik sta er zelf van te kijken maar het werkt. Het heeft mij nu al veel opgeleverd en ik ben pas begonnen.

Elly

Minfulness Training 2015

Ik ben blij dat ik de cursus gevolgd heb, mijn motivatie was om wat vriendelijker voor mezelf te kunnen zijn en dat gaat me steeds beter af. Wat mij helpt is:

– gedachten niet al te serieus nemen
– eerder te kunnen loslaten
– iets als een uitdaging te zien i.p.v. beren op de weg
– me kwetsbaarder op te stellen en m’n hart meer te volgen (voelt goed, brengt me veel, maar vind ik desondanks nog wel erg moeilijk), maar het voelt wel als weer thuiskomen bij mezelf, heb nl. al heel lang een muurtje opgetrokken.
– wat minder controle uit te willen oefenen en de dingen wat meer te laten gaan, wat losser ermee om te gaan.

Kortom, ik ben m’n leven meer gaan zien als één grote ontdekkingstocht en vanuit die invalshoek gaat het ook allemaal wat makkelijker. Het mediteren en yoga zijn vooral de dingen die me helpen en wat ik graag aan wil houden in het dagelijks leven, yoga deed ik al, het mediteren gaat nog een beetje op en af, maarrrrrrr….wordt aan gewerkt.

Marleen

Minfulness 2016

Scroll naar top